RUTA 2. De Villalonga a Forna

Castell de Forna
(Aquest document; textos, fotos i material gràfic, està estret de la web www.auntirdepedra.com, amb el permís dels seus gestors, Óscar Martin, David Gomar i Vicent Cervera i l'acord esplícid amb ells)

Vos proposem una bonica i senzilla ruta per al cap de setmana, l'antic camí de Forna. Coronada al nord i al sud per dues fortaleses musulmanes, era utilitzada en la antiguitat com a via de comunicació entre els habitants de Villalonga i Forna. Hui dia encara resulta una bona alternativa a peu perquè amb un passeig agradable ens estalviem uns vint quilòmetres de carretera. Quatre quilòmetres i menys d'hora i mitja ens separen d'una refrescant i merescuda cervesseta a la plaça d'aquesta bonica població. Anem?

Eixirem des del poble (Villalonga) pel carrer Llevant, el primer a l'esquerra abans del passeig; al final d'aquesta via girarem a la dreta fins arribar al carrer de Sant Llorenç, el qual seguirem en direcció est per connectar amb el camí de Forna. Atendrem les marques grogues i blanques, girarem per una urbanització i ens dirigirem cap a la part més elevada. Al final del camí i a l'esquerra d'un xalet, comença la senda.

Mapa detallat, perfil i estadístiques Veure en Google Earth | Com arribar-hi

Començarem l'ascensió suament, entre antics bancals abandonats i pinedes, l'ambient resulta molt ombriu i agradable des del principi. Aquesta senda manté un perfil clar, amb la particularitat de descobrir alguns fragments empedrats que pertanyen a l'antiga senda. Als pocs minuts la senda es desvia lleugerament cap a l'esquerra per vorejar la muntanya.

Sender Forna

Sender de Forna

El dens pinar del camí de Forna

Sense adonar-nos-en, haurem abandonat un barranc que ens acompanyava a la dreta del camí i ens acostarem a un altre barranc, el del Castell. Encara que algun tram semble confús, cal no perdre mai les marques, ben senyalitzades. Per l'esquerra de l'itinerari, una senda baixa fins al castell de Villalonga.

Castell de Vilallonga

El castell de Villalonga des del sender de Forna

El castell de Villalonga

Als 15 minuts, a la riba dreta del barranc del Castell i en un dels paratges més esponerosos de la comarca, s'eleva el castell de Villalonga. L'entorn que flanqueja la senda es torna cada vegada més dens i verdós, amb nombrosos pins i espècies autòctones. La senda mamprèn el descens i acaba en una cruïlla de camins, el de l'esquerra davalla molt ràpidament cap a la font del Grill en uns 15 minuts. De nou a la senda, eixirem a una petita construcció, la casa del metge Gata. El paisatge s'ha modificat completament: som al bell mig d'una zona abancalada de garrofers, treballada amb molta cura i netedat.

Casa Metge Gata Forna
La casa del metge Gata

L'itinerari continua per la senda que discorre a l'esquerra de la casa, el camí que sembla continuar recte, es romp als pocs metres. Començarem el descens suaument sense cap desviació, malgrat que a l'esquerra de la ruta, una senda es dirigeix al pic de les Covatelles. Als 10 minuts vorejarem la capçalera del barranc de la Font. Des del camí es divisen els primers contraforts de la serra Gallinera. En aquest entorn, a la part superior de la senda i molt oculta naix la font de les Basses. En poques camallades assolirem el coll de Forna.

Castell de Forna

La senda descendeix abruptament. Hem d'anar en compte en davallar si ha plogut recentment, perquè l'abundància d'escorriments i el fang del terreny poden dificultar el descens. En uns 15 minuts serem a Forna, on podrem refrescar-nos a la font del poble i fer-nos la cervesseta.

Ens dirigirem a l'eixida del poble per la carretera de l'Atzúvia. En 5 minuts i desprès d'un revolt a la carretera, la silueta del castell de Forna es retalla sobre l'horitzó. Pujar per una senda ben mantinguda significarà un recorregut d'anada i tornada de menys de 10 minuts.

El castell de Forna

Vista des de la Llacuna

Adjuntem ací el fullet publicat per l'Ajuntament de Villalonga per tal d'informar als veïns, a les veïnes i als visitants de l'itinerari en questió. El pots guardar clicant sobre les imatges amb el botó dret del ratolí i elegint la opció "guardar imatge com".